Az óvodai beszoktatás lélektana

2012. november 15. Páli Patrícia
2. oldal

Játékok


Az óvodai játékok a gyerekek életkori sajátosságaihoz illeszkednek. A kiscsoportosoknál így a következő játékok kerülnek ki a polcokra: fajátékok, műanyag játékok, kemény fedeles könyvek, zsírkréta, só/liszt gyurma, plüss állatok, figurák.

A játékok kiválasztásánál a higiéniai szempontok is fontosak ebben az életkorban, hiszen a gyerekek ekkor még gyakran szájukba veszik a játékokat, így elengedhetetlen, hogy rendszeresen fertőtleníteni, mosni lehessen azokat.

Az óvodába bevitt játékokért az óvoda felelősséget nem tud vállalni – ezt a szempontot figyelembe véve kell a szülőnek mérlegelnie, hogy mit enged be gyermekével a csoportba.

Ruházkodás


Fontos, hogy egy kiscsoportosnak megfelelő mennyiségű váltóruhája legyen az óvodában (fehérnemű, zokni, nadrág, póló), hiszen ebben az életkorban akár naponta többször is át kell öltöztetni a gyerekeket.

A gyerekek évszaknak megfelelő öltöztetése mellett arra is érdemes odafigyelni, hogy ruhájuk könnyen feladható és levehető legyen. A csoportszobában a mamusz és a papucs használata nem megengedett, mert ezek balesetveszélyesek.

Az öltözködést illetően az alábbiak várhatók el egy kiscsoportostól:
  • fel tudja venni gumis derekú nadrágját vagy szoknyáját,
  • cipőjébe bele tudjon bújni,
  • ismerje fel saját ruháit (nagy segítség, ha a szülő a gyerek jelét belerajzolja, belehímezi a ruhába).
Amiben viszont még segítséget kaphatnak a gyerekek:
  • pulóver, póló fel- és levétele,
  • cipők kötése, tépőzárazása,
  • cipzárazás, kötés, gombolás, csatolás.

Étkezés


Az óvodában a gyerekek már önállóan étkeznek. Ebben az életkorban a helyes eszközfogás még nem várható el, a kiscsoport végére azonban már ennek is ki kell alakulnia.
Az ebéd során – az életkori sajátosságokat figyelembe véve – a kicsik csak kanalat használnak, a középső csoportban kezdik el a villa, majd nagycsoportban a kés használatát. Az étkezésben segítséget kapnak a víz és egyéb innivalók öntésében.
A húsokat és hasonló ételeket feldarabolva kapják, a naposság ekkor még nem kerül bevezetésre.

Tisztálkodás


A szobatisztaság az óvodakezdés feltétele. Egy kiscsoportostól a tisztálkodás terén elvárható, hogy
  • jelezni tudja szükségleteit,
  • tudjon szappannal kezet mosni és kezet törölni (a saját törölközőjét használja),
  • tudjon önállóan fogat mosni (az első és második héten üres fogkefével mosnak fogat, majd a harmadik héttől már fogkrémet is használnak a gyerekek),
  • le tudja húzni a WC-t.
Ebben az életkorban még segítséget kapnak a popsi törlésben, illetve szülői kérésre az óvónők alvás alatt felkeltik a gyerekeket azért, hogy kimehessenek pisilni.

Alvókák használata


Higiéniai okokból az óvodai csoportszobába cumit és cumisüveget nem lehet bevinni, hiszen a kicsik óhatatlanul is hozzáérnek egymás dolgaihoz, illetve a szájukba veszik azokat.
Másrészről jelentős konfliktusforrás is lehet a cumi: abban az esetben, ha az egyik gyereket már leszoktatták a cumiról, és az oviban azt látja, hogy más használhatja a cumiját, akkor nagy eséllyel szeretne ő is újra cumit használni.

Megengedett ugyanakkor, hogy a gyerekek bevigyék a csoportba az alváshoz szükséges kis tárgyaikat. Ezeket az alvókákat a nap során külön kosárban szokták tartani, higiéniai okokból kifolyólag sok helyen nem engedik meg, hogy az udvarra kivigyék kedvenceiket a gyerekek.
                         

Foglalkozások


Kiscsoportban még nincsenek kötelező délelőtti foglalkozások, kötetlen formában azonban már ekkor is jelen vannak a környezet, ábrázolás, zenei- és irodalmi nevelés területeire irányuló kezdeményezések. Egy kiscsoportostól már elvárható, hogy figyelme legalább néhány percig fenntartható legyen. Az egyetlen kötött foglalkozás a napi torna, amely szeptemberben és októberben még csak 10-15 percet vesz igénybe, novembertől azonban már hosszabb (15-20 perc), komolyabb torna keretében mozognak a kicsik, amelyre tornaruhába is öltöznek.


A fenti áttekintéssel célom az óvodai szokások és kiscsoportosokkal szemben támasztott elvárások bemutatása volt, amely támpontot adhat a szülőknek a beszoktatásra való felkészüléshez. Természetesen az egyes óvodák gyakorlatában mutatkozhatnak különbségek, az összefoglaló a leggyakrabban előforduló jellemzőket tartalmazza.

A következő részben a felkészülést támogató technikákkal, ötletekkel folytatom az óvodai beszoktatás előtt álló szülőket.

Páli Patrícia
pszichológus,
kineziológus,
coach




1
2



A rovat további cikkei
Nem baj, ha a szülő tökéletes akar lenni!
Miért jó LifeGarden gyermeknek lenni???
Közeleg a tavasz
Frozen, vagy Jégvarázs?
Félelem és szorongás






VÁLLALATOKNAK



CSALÁDOKNAK
Családi tervező rendelése
Kicsiknek és nagyoknak egyaránt.





LEGOLVASOTTABB CIKKEK
A légúti hurutos megbetegedések mellett a másik leggyakrabban előforduló betegs...
Teljesítményt gátló kiáltás
Bizonyára mindannyiunk számára ismerős már az a tenisz meccseken...
Philip Zimbardo: Hogyan válnak az átlagos emberek szörnyetegekké... vagy hősökké
Philip Zimbardo tudja, milyen könnyen válnak a jó emberek gonoss...
Az óvodai beszoktatás lélektana
Páli Patrícia cikksorozata az óvodai életről felnőtteknek.
...
Könyvtárak a jobb életért
Egy amerikai férfi, John Wood, akiről talán sose hallottunk nagy...
PARTNEREINK



GYORS SZAKEMBER KERESŐ



AJÁNLÓ
"Mit kezdjek a gyerekkel, aki tíz év versenysport után egyszerűen abba akarja h...
Van 5 perced magadra? Csatlakozz Te is!

Azért, hogy minél több olvasónknak ...
Van 5 perced magadra? Csatlakozz Te is!

Azért, hogy minél több olvasónknak sikerüljön, Februárt...


ESEMÉNYNAPTÁR
2017. október 20. 23:31


CÍMKEFELHŐ